Verksamhetsansvarig agneta.berlin@ntf.se 0733-610 356
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan ...
På söndag går vi över till vintertid vilket innebär mörkare eftermiddagar och svårare att se varandra ute i trafiken. Glöm då inte reflexen! NTF arbetar för en säkrare trafik och att fler ska synas...
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Dalademokraten.se, fre 7 nov 2025
Lördag den 8 november mellan klockan 11 och 15 blir det A-traktorer och Epor för hela slanten uppe på halkbanan i Falun. Till mångt och mycket handlar det om säkerhet. – Vi går igenom det här med att volta i bilen. Man får känna på hur det känns när man hamnar upp och ner - och vikten av att använda bälte, säger Johan Moberg, NTF. Syftet med lördagens träff vid halkbanan i Falun är att informera förare, vårdnadshavare och intresserade. Det handlar om att minska riskerna när ungdomarna färdas efter vägarna. – Det har ju varit en del, inte bara nu den senaste tiden, men nu framförallt har det ju varit en del tragiska olyckor med Epa- och A-traktorer, säger Johan Moberg, tf platschef, NTF Dalarna. En stor del av besökarna kommer anlända med A-traktor för att testa halkbanan, men det ges även möjlighet att åka med i vanlig bil och få känna på en trixig vägbana. – Vi har två instruktörer på banan som kör lite skytteltrafik med vanliga bilar - samma moment fast i lite högre hastigheter, så att både Epa-förare, anhöriga och besökare får möjlighet att åka med och känna vilken skillnad det blir.
Sakochliv.se, fre 7 nov 2025
— Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida information om hur gravida ska använda bilbältet på ett korrekt sätt, speciellt med tanke på att målgruppen gravida hela tiden förnyas. Vi är också glada över att vår forskning mynnar ut i en nationell rekommendation som syftar till att öka kunskapen och på så sätt också bidra till en ökad trafiksäkerhet, säger Helena Stigson , trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i en kommentar. Den nya nationella rekommendationen från NTF kommer att spridas i flera olika kanaler för att nå ut till gravida, bland annat webb och sociala kanaler. Rekommendationen har tagits fram av NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars. Foto: Folksam
Folksam, fre 7 nov 2025
Folksam har tillsammans med Stiftelsen Chalmers Industriteknik tidigare genomfört en undersökning som visat att det finns en stor okunskap om hur bilbältet ska användas under en graviditet och att hela 40 procent av alla gravida använder bältet fel. Nu har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) tagit initiativ till att ta fram en nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet. – Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida information om hur gravida ska använda bilbältet på ett korrekt sätt, speciellt med tanke på att målgruppen gravida hela tiden förnyas. Vi är också glada över att vår forskning mynnar ut i en nationell rekommendation som syftar till att öka kunskapen och på så sätt också bidra till en ökad trafiksäkerhet, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
svt.se, fre 7 nov 2025
Trots det nås inte alla gravida av informationen om hur exakt bältet ska placeras. – Den nedre delen av bältet ska ligga ned mot höftbenen så att den inte glider upp på magen, gärna att man tightar till den. Det är därför vi säger att man knäpper upp jackor så att man inte sitter här nu på vintern med bylsiga dunjackor och korvar, säger Malin Lundgren på NTF. Stark avrådan från komfortprodukter Nu har Nationella trafiksäkerhetsförbunden, NTF, i samarbete med flera forskare tagit fram en nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet. NTF avråder också gravida från att använda tilläggsprodukter som marknadsförs. – De används som en komfortlösning för att styra bort bältet, men när vi har gjort krocktester så har vi sett att det kraftigt försämrar säkerheten, Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. Se i klippet ovan hur en gravid ska sätta på sig bältet för bästa möjliga skydd. Foto: Stefan Larsson/SVT Foto:
Expressen, tor 6 nov 2025
Experten: Undvik det här De nya råden avråder gravida från att använda extra tillbehör och komfortprodukter. – Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, säger Malin Lundgren på Tidigare har det funnits spridda bud kring hur gravida ska använda säkerhetsbältet, vilket har skapat osäkerhet. Med den nya rekommendationen hoppas Nationella trafiksäkerhetsförbundet att råden ska kunna spridas av fler aktörer till fler personer, genom exempelvis mödravårdscentraler. Fyra av tio gravida använder bilbältet på fel sätt. Foto: New Africa / Shutterstock I de nya råden ingår hur bilbältet ska sättas på steg för steg.
Örebronyheter, tor 6 nov 2025
Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, om det används rätt, avslutar Malin Lundgren. Sverige Örebronyheter Många gravida placerar bilbältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision Illustration från NTF
Familjeliv, tor 6 nov 2025
Till exempel finns produkter som styr bort bältet från magen eller förhindrar att diagonalbältet skaver i halsen. – Vi rekommenderar att gravida ska undvika dessa produkter. Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, om det används rätt, avslutar Malin Lundgren. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT, Johan Nilsson / TT Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT Foto: Skärmbild från rekommendationerna hos NTF.
Aftonbladet, tor 6 nov 2025
I rekommendationen avråds gravida från att använda olika produkter som ska öka bekvämligheten. – Vi rekommenderar att gravida ska undvika dessa produkter. Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, om det används rätt, säger Malin Lundgren på NTF i ett pressmeddelande. Såhär ska bältet sitta på gravidmagen. Foto: Ntf
CarUp.se, tor 6 nov 2025
Dra sedan åt säkerhetsbältet så att det inte glider upp på magen. För att justera så att bältet hamnar mitt på axeln kan man, om möjligt, justera stolens position, ryggstödets vinkling och bältets höjd vid axeln (om bilen har bältesjusterare). Om bältet hamnar nära halsen är det inte farligt. För att göra det mer bekvämt kan man lägga en tygbit emellan. Rekommendationen är framtagen av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars. Mer information finns på ntf.se Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Via TT, tor 6 nov 2025
Det finns inget krav på krocktester för dem och det är därför svårt att veta hur de påverkar bilbältets funktion vid en eventuell kollision. Bilens eget bälte är det säkraste, om det används rätt, avslutar Malin Lundgren. Ladda ner rekommendationen Många gravida placerar bilbältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision Illustration från NTF Många gravida placerar bilbältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision
Västgöta-Bladet, tis 4 nov 2025
4 november 2025 21:43 Måndagen 10 november är dags igen för månadsträff i Disponentvillan. Dagens gäster är Petra Hansson från NTF Skaraborg som kommer att prata om trafiksäkerhet i allmänhet. Petra Hansson NTF Skaraborg. Mycket händer i trafiken, vi fortsätter att köra bil längre upp i åldrarna samtidigt har trafiken kraftigt ökat, blivit tuffare och nya trafikregler tillkommit. Eftermiddagen vänder sig till alla kategorier som vistas i trafiken, såsom cyklister och gående. Passa verkligen på att komma lyssna och få aktuell information och tips. Lars-Erik Andersson från SPF distrikt presenterar och lyfter möjligheten att skapa egna cirklar och körövningar.