Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet och resultatet är baserat på nästan 300 000 observationer genomförda under skoltid mellan 07:00 och 17:00 under vårterminen 2023.
NTF FyrBoDal genomförde mätningar i anslutning till Öxnered skola i Vänersborg och Norrskolan i Uddevalla. Utanför Öxnered skola var det 55 procent av fordonen som passerade i en högre hastighet än 30 km per timma. Trots att andelen olagliga passager var något lägre utanför Norrskolan i Uddevalla så uppmättes hastigheter på över 60 km/h.
Det är skolstartstider och för många barn är det ett stort steg i livet att kunna ta sig till och från skolan på egen hand. Dessutom äger alla barn rätten att kunna göra det på ett säkert sätt.
För att skapa uppmärksamhet och föra barnens talan kommer NTF i samband med skolstarten att göra återbesök vid samtliga mätpunkter och genomföra ytterligare mätningar.
- Olagligt höga hastigheter i tätort och i synnerhet i anslutning till våra skolor riskerar inte bara våra barns säkerhet det är även ett samhällsproblem som vi måste lösa gemensamt. Väghållaren har det yttersta ansvaret att skapa en säker trafikmiljö, men trafikanten bär ett mycket stort ansvar genom att följa de lagar och regler som gäller i trafiken. Om man som fordonsförare medvetet går utanför lagens ramar och köra fortare än vad som är tillåtet behöver vi antingen bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med rattonykterhet eller andra allvarligare brott, säger Agneta Berlin, NTF FyrBoDal.
Hastighetsefterlevnaden i tätort är ett stort problem. I tidigare nationella mätningar som NTF har gjort i tätort visar dessutom att efterlevnaden blir sämre ju lägre den skyltade hastigheten är. Det är extra oroväckande då det är i den typen av trafikmiljö som oskyddade trafikanter rör sig mer frekvent. Skillnaden i hastighet mellan 30 och 50 km/h är bara 20 km/h, men konsekvenserna blir stora vid en olycka. Om någon kliver ut framför en bil hinner bilföraren sannolikt stanna om hastigheten är 30 km/h. När hastigheten är 50 km/h hinner föraren inte ens påbörja inbromsningen.
- Trafiksituationen utanför skolor är ett komplext problem där föräldrarna själva bidrar till den otrygghet som är anledningen till att man från början valde att skjutsa sina barn till skolan. För att skapa tryggare städer med färre bilresor som även bidrar till klimat- och hållbarhetsmål måste vi skapa förutsättningar för barnen att på ett säkert sätt kunna ta sig till och från skolan på egen hand. Då fungerar det inte att tillåta att över hälften av trafiken håller en olagligt hög hastighet, säger Agneta Berlin.
2023-08-15