Ungdomar använder inte bälte i baksätet

Vi har under året sett ett antal uppmärksammade olyckor med tragisk utgång där de inblandade varit ungdomar sittande i baksätet. Efter att ha analyserat data från akutsjukvården i hela landet kan NTF konstatera att det inte var en slump att de skadades så allvarligt. Bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar i åldern 15 – 24 år är tre till fyra gånger lägre jämfört med övriga åldersgrupper.

Resultaten från akutsjukvården under de tre senaste åren indikerar att bältesanvändningen bland ungdomar i baksätet kan ligga så lågt som 80 procent.

  • Det är alarmerande att bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar är så låg. Om inget görs för att få fler ungdomar att använda bältet kommer vi sannolikt tvingas läsa om fler tragiska olyckor i framtiden. Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har. Vi måste få dem att förstå att bältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och baksätet. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med cirka 50 procent, säger Agneta Berlin, verksamhetschef NTF FyrBoDal.

Något som skulle kunna öka bältesanvändningen i baksätet är bältespåminnare. De är effektiva och särskilt viktiga i baksätet då bältesanvändningen är lägre där.

Samtidigt som NTF uppmärksammat resultatet från akutsjukvården görs de årliga mätningar av bältesanvändandet i framsätet i personbil. Mätningen visar att kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 95 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnor och barn som hade bälte, jämfört med 93 procent av de manliga passagerarna. Varför NTF inte mäter användandet i baksätet är helt enkelt att det inte går att observera, det får till andra mätmetoder där.

Den totala användningen av bilbälte i framsätet i personbil ligger alltjämt högt, 96 procent av förare och passagerare använder bälte. I Fyrbodal är användningen något högre, 97 procent.  Fortfarande är det en bit upp till det nationellt uppställda målet som ligger på 99 procents användning. I 2020 års mätning är det två län som når upp till det nationella målet och det är Halland och Stockholm. Norrbotten backar två procentenheter till 88 procents användning vilket i sig självt är anmärkningsvärt.

  • Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet och att vi ser tendenser till ännu större skillnader mellan länen i år. På vissa håll saknar mer än var tionde bälte. Vi skulle behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd- och beteendepåverkande insatser mot i första hand manliga förare i glest befolkade län för att öka användningen och i förlängningen rädda fler liv, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

NTF:s årliga bältesmätningar som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på över 350 000 observationer redovisar i år en bältesanvändning i tätort bland förare och passagerare i framsätet på 96 procent.

 

Kontaktpersoner:

Agneta Berlin, verksamhetschef NTF FyrBoDal 0733 610 356

Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965

 

Checklista för god bältesanvändning

  • Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.
  • Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.
  • Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsaka inre blödningar.
  • Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt kan du slå i ratten innan det gör någon nytta.
Ungdomar använder inte bälte i baksätet

2020-11-26